de maig 13, 2013

Als 20 anys de la mort de Fuster i 90 que va néixer




                                                                           

      Novembre´12

  Homenatge a Joan Fuster ,


Manifest llegit davant el monument a Fuster que hi ha a la Plaça de l´Ajuntament de Sueca.


Amics i amigues:

Bon dia i bevinguts a  aquest acte d´afirmació fusteriana.
Gràcies per la vostra assistència i gràcies al col.lectiu “Reconstruïnt Fuster” per haver-me convidat a dirigir-vos unes paraules, des de la meua amistad, ara, als 20 anys de la seua mort i 90 que va néixer, sobre l´homenot que fou el nostre paisà Joan Fuster.
Només voldria que les meues paraules servirán per aroximar-vos, als que no tinguereu la sort ede conéixer´l en vida, a alguns aspectos particulars de la seua extraordinaria personalitat que resulta quasi impossible de fer-se´un una exacta i completa només a través dels seus llibre, i dels estudis que s´han publicat sobre ell. Perquè el Fuster oral , per desgràcia, tan sols resideix en el record dels qui el conegueren i per tant és difícil trobar les paraules justes, precises, per “reconstruir” amb exactitud i fidelitat la seua poderosa i singular personalitat així com l ´ambient que  creava al seu voltant. Una aproximació al seu tarannà  exigeix, per als que no l´han conegut, un gran esforç d´imaginació.
Actes d´afirmació fusteriana com aquest que heu organitzat ajuden, gràcies a la vostra presència i admiració pel nostre prestigiós intel.lectual  i no pel que jo amb més bona voluntad que ofici vos Puga comentar, ajuden, dic, a “viure´l” als que no l´heu conegut i als que sí a “reviure´l”. 
¿Com era , humanament, el Fuster? : abans que res un home, un veí, un ciutadà, obssessionat per l´honestedat, per l´anàlisi racional, per saber qui és ell i qui el “poble” que li ha tocat per viure única manera de superar errors.  Perquè només quan sabem qui som i còm som podem “reconstruir-nos”/”redreçar-nos”, estimar-nos fent que ens estimen i ens respecten. Com apuntà en un dels seua forismes: “un és mestre, advocat, etc. el meu oficié s ser Joan Fuster” (he citat de memoria)
 El Fuster pròxim, el del dia a dia, el nostre veí de carn i ossos, el que vaig conéixer, havia nascut un 23 de Novembre de 1922 – per això celebrem enguany el seu 90 aniversari – al nº 30 del carrer La Punta, per xamba la mateixa casa on 16 anys desprès vindria al món Joseph Palàcios, home de lletres polifacètic, extraordinari escriptor, poeta excepcional, editor, elegant dissenyador de llibres i cartells, Si encara no n´heu sentit parlar d´ell, vos assegure que no tardareu massa perquè l´obra que ha creat ben bé mereix eixir dels límits de la minoria  “culta” en que es troba.
Nascut, com Palàcios desprès, al carrer La Punta, Fuster passà promete a viure al nº 10 del carrer Sant Joseph, d´on ja no es mouria. En acabar el estudis de batxiller es trasllada a València per estudir Dret, adonant-se´n al poc de temps d´acabar la llicenciatura que la seua vocació era altra que la d´advocat. Decideix ser escriptor. S´inicia primer com a poeta però ben aviat ho deixa –“tots els poemas estan ja fets, parlem de poesia” – i es dedica a l´assaig. I per gunayar-se la “pataqueta” no li queda més més remei que “pencar” escrivint articuls per als diaris.
El Fuster diari , el Fuster veí, el Fuster actiu, el Fuster material, viu només en la memoria dels que el conegueren personalment. I cada vegada n´anem quedant menys. I paga la pena que ens aprofitem dels records que d´ell tenim els que encara estem per aquí. Jo en són un de tants. Però n´haurien d´escoltar altres. La figura de Fuster és tan enorme que només juntant moltes “peces”, una d´ací, altra d´allà, i altra de més enllà, podem obtenir un puzzle que ens done una imatge aproximada al personatge perquè sencera i exacta resultarà del tot impossible.
            El 1962, ara fa 50 anys, dedicat des de feia temps a escriure llibres, assajos, articles de premsa, correspondencia, etc. en publica dos de llibres que el consagraran definitivament com l´intel.lectual  de major repercussió, i admiració,  en els àmbits cults i progressistes d´arreu dels Països Catalans. Però alhora els mateixos llibres, El País Valenciano i Nosaltres els valencians originaran l´enveja i odi dels cercles feixistes contra l´home i la totalitat de l´obra de Fuster, manipulant els textos, traient frases de context, per punxar la fibra sentimental de gran part de la societat valenciana per rebel.larla contra l´escriptor, perquè saben que tant els llibres com l´autor  qüestionen el seu poder i van a contribuir, a la curta o a la llarga, a desvetllar la consciència de la majoria dels valencians dscobrirt-los que han estat estafats i alhora passaran a exigir-los responsabilitats.
            A finals de la dècada del 50 i principis del 60 en que vaig començár  la llicenciatura de Medicina, s´hava costituït a Sueca un moviment molt actiu, inquiet cultural i civicament, heterogeni i bastant despistad politicament, però ja amb  consciència, encara que inmadura,  valencianista. Era el Club d´Estudiants de Sueca. Fuster n´era un referent. I vosaltres, crec jo, en sou en bona part fruït d´aquelles arrels. Algun suecà  hauria d´estudiar aquest interessant periode, embrió del “catalanisme” a Sueca. 
Encara que jo n´havia sentit parlar del Fuster, ja he dit que per als membres del Grup d´Estudiants n´era un referent, no el vaig conéixer personalment fins que comença la campanya antifeixista de desprestigi i manipulació arrel de la publicació el 1962 dels dos llibres esmentats. Per cotrarestar-la el nostre paisà anava d´ací cap enllà presentant i explicant el contingut i significat dels llibres, sobretot El País Valenciano, en teoria el més inofensiu, però en la pràctica, per tractar-se d´una “guia turística” , del que més suc en podrien treure el feixistes de cara a tocar la fibra sentimentaloide d´una societat valenciana en “somnolencia digestiva”.
El dia que li tocà presentar-lo a l´Aula Magna de la Facultad de Medicina, com que jo era de Sueca, vaig ser l´encarregat d´anar a esperar-lo a l´Estació del Nord i acompanyar-lo allí on tenia que donar la conferència. Des d´aleshores ja no deixariem d´estar en contacte execepte el periode en que vaig tenir que absentar-me de Sueca per motius professionals: de 1969 a finals de 1971, exercia de metge de poble, els primers mesos a Gavarda i desprès a Bugarra. De nou en Sueca torní a freqüentar sa casa. Ara ja com amic i també com a metge de capçalera , gran honor que em feu al preguntar-me si volia acceptar la seua petició.
Des dels inicis del 72, doncs, la meua relació amb el Fuster es feu asidua. El recorde com un mestre per a tots els qui teniem el privilegi d´escoltar-lo en les tertúlies que espontàniament s´organitzaven a sa casa. L´homenot – qualificat així per Josep Pla – era tot un pou inesgotable de coneixements. Una enciclopèdia oral. Un “il.lustrat”, en l´accepció “française” del terme,  transplantat i adequat al segle XX. Conversavem de tot el que pogau imaginar, però qualsevol tema sabia treure-li el trellat, el suc, l´incitació a la reflexió personal de cadascú dels assistents. Conversavem, beviem i fumavem (això si, sempre “de gorra”). Sabia escoltar-nos el que ens “obligava” a meditar les nostres reflexions abans d´amollar-les per la boca. Tenia un do per donar-nos la impressió que ens tractava, no com a “criarures”, sinó com a adults.  Tot li semblava interssant, i això ens donava importancia, ens sentiem correspots. Quan ell parlava, tots, com si fossem “babaus” – “ens queia la bava”, podriem dir – procuravem que no se´ns escapés ni una paraula del que comentava. Sabia i li agradava dialogar. I preguntar : única manera de conéixer, de “coneixer´ns”.
La conversa es desenvolupava al voltant d´un semicercle, del que ell era el centre, assegut al seu butacó, amb pijama i per damunt el batí. L´espai , a la dreta segons entraves a la casa, estava limitat per la paret interior de l´habitació amb finestra al carrer , i la porta d´accès a la cuïna. Al fons d´aquest racó, d´espatlles al Fuster quan girava cap a nosaltres, hi havia la ximeneia;  a la nostra dreta, pegada a la paret lateral, la de l´habitació,  l´Olivetti, a l´esquerra – a la dreta de Fuster -- unes cadires amb un montó de llibres, i enfront del Fuster, és a dir a ls nostres espatlles, el que haviem deixat de passadís cap al corral i més enderrere encara la paret , d´on penjaven pintures, dibuixos i fotografies. Damunt d´una tableta, també plena de papers, el paquet de cigarrets rossos, americans (Kohl al principi, Wiston després), i per terra, al seu costat, i a mà, l´ampolla Black-White, i de Soberano (ens recordarà desprès que El Nosaltres li´l deu en bona part a l´”estímul” de la casa Soberano i La Tabacalera). 
La tertúlia continuava fins les dues o les tres de la matinada. De vegades encara més tard. De sobte ens amollava: Cristo, ja n´hi ha prou, a casa que jo m´he de guanyar el pa. Au, criaturas, a dormir que ja és hora!! I ens “empentada” cap a l´eixida, perquè nosaltres no ens donavem per assabentats. Finalment aconseguia que se n´anassem i eixiem amb silenci i saborejant “la mel” d´espavilamenta amb la que, de franc, ens havia obsequiat. Apreniem diàleg, tolerancia, espirit crític, humilitat, estimar la gent, estimar la nostra terra, comprendre el valor de la llibertat, i la necessitat de saber. El cap ens bollia de tantes coses com haviem après i tantes respostes que teniem que cercar per nosaltres mateixos.
Eren anys de transició. La Dictadura trontollava. L´oposició feia els seus plans. Fuster era el referent democràtic que ens marcava el camí de l´alliberament dels pobles i de rebuig al franquisme. En il.lustrava com el franquismo representava un món tenebrós a tots els nivells: Intel.lectual, cultural, social i polític. Era la política de l´ordeno y mando , que fotia a la presó a qui no estava d´acord. Política de “mut i callosa”. Per sa casa passaven sovint, més del que ell hagués desitjat, els futurs “mandamassos” a empapussar-se de les seues opinions, ja que pel seu prestigi ben guanyat era com el “Patriarca” del País.
Era excessivament, crec, respetuós amb els discrepants. Rara vegada eixia de la seua boca alguna “codolà” dialèctica dirigida a l´imbècil o estúpid, intransigent, quan el tenia al davant de manera impertinent. Habitualment el que el caracteritzava era més bé la discreció, un comportament  “socialment correcte” amb l´interlocutor  per molt que li semblès que el que deia eren banalitats. La raó, les raons, eren la seua arma contra l´adversari. Però l´estupidesa el podia (“quan un estúpid parla l´aire queda contaminat”).
Com a pacient era modèl.lic i molt considerat. Sufrit. Mai recorde que hagués pronunciat queixa al meu quefer per no haver-li encertat la medicació per aliviar les molèsties. Em cridava només quan considerava que no hi havia més remei, quan comprobava que auto-medicant-se no aconseguia pegar-li en terreta al seu problema de salut. Jo li renyia, amablement, i li demanava que la pròxima vegada m´avisara a l´inici dels simtomes. Però era debades. Li molestva molt molestar. Li aconsellava mesures preventives per mantenir una millor salud, i m´ho agraïa amb somriure displicent, però, se n´oblidava, per raons de feïna, carácter i soledad, ben socint.
El 79 fou un any de gran satisfacció per al Fuster. I d´optimisme. Estava content, com a suecà i amic, perquè  en les primers Eleccions Municipals de la Democràcia, desprès de 40 anys de Dictadura, el seu metge i amic, candidat pel PCPV , jo, havia estat elegit Alcalde del seu poble. (Vostè a quivota? – li preguntaran – Tot Cristo ho sap: al meu metge). 
Vingué Moret a Sueca en el 80, des de Cuba, per primera vegada des de que s´exilà al final de la Guerra Civil en el 39. Tingué que fugir d´Espanya, com tants d´altres lluitadors antifranquistes, per l´unic “delicte” d´haver estat fidels a la República, i lluitar contra els rebels i traidors feixistes. Es conegueren personalment. Dinarem a l´Estany de Cullera amb Fuster, Moret i la seua muller Délia ( també hi eren Joseph Franco, Ricardo Andreu, Pepe Forquet, Julian Parrell, Tere i jo). Moret ens acompanyà ( junt a Ricardo Andre, Forquet, Enrique Ballester “el llavoriste”)  a la última gran manifestació del 25 d´Abril, celebrada aquell any a Alacant, compartint tribuna amb el Fuster a la plaça de bous on acabava la manifestació.
Per aquells dies, Abril/Maig, del 80, l´Ajuntament entrà en una crisi política, tenint que abandonar la Corporació, per expulsió del PCE, sis dels set regidors que havia obtés el PCPV en les eleccions municipals de l´any anterior ( Antonio Soler, Vicent Ferri, Ricardo Andreu, Joseph Forquet, Teresa Bosch i jo mateix, Jaume Lloret). La crisi era un preludi del que anava  a passar al País Valencià i al mateix Estat Espanyol. Fuster quedà una mica decencissat de veure com durant la “transició” es produïen renúncies personals i claudicacions polítiques que  que mai no podia haver-se imaginat.  A mesura que passava el temps i hom veia el camí polític que s´havia mamprès, amb pactes i renúncies per part de les forces progressistes i d´esquerra,  l´esperança dipositada en elles s´anava debilitant perquè contribuien a mantenir en el poder l´Aparell de l´Estat franquista en conte de continuar lluitant per instaurar una  democràcia avançada on el poder passés a  mans de les classes populars i reconeguent  l´Autonomia plena a les distintes nacionalitats històriques d´Espanya, i la possible federació lliure i voluntària entre algunes d´elles – per exemple: la dels Països Catalans
Posteriorment, allà pel 86, l´Universitat, desprès d´un temps d´insubstancial polèmica  més bé pròpia d´un País analfabet i sectari que demostrava com el poder mediàtic – al carrer i a les Institucions polítiques – continuava en mans de la dreta,  l´anomenà Professor, encarregant-li la càtedra de Filologia Catalana.
Els feixistes el consideraven tant  “perillós” , com a persona i pensador, que no dubtaren en intentar assassinar-lo a través de dos atemptats-bomba que li colocaren a la porta de sa casa: el primer el 1978 i el segon, més greu, el 1981. I una vegada mort, allà pel 96,  un onze de Setembre, encara no satisfets perquè sabien que continuava guanyant-los la batalla,  profanaren la seua tomba.
L´abril del 92, mesos abans del seu traspàs, es commemorarà el 30 aniversari de la publicació de Nosaltres. Dinarem en Motilla, a vora mar, a El Catapí. L´Enric fou convidat. Tenia 14 anys. Papà – recorde que me va dir—trobe el Fuster molt desmillorat¿oi que no es troba bé?. No havien passat dos mesos, era migdia d´un 21 de juny, quan l´Associació de Veíns – de la que era soci – es preparava per anar a celebrar, dinant al Catapí ,  el fi d´exercici , Palàcios telefonà a casa des de ca Fuster: Jaume, vine ràpid, Fuster m´ha dit que t´avise, ha passat molt mala nit i no es troba gens bé. En arribar em saludà amb dues paraules, em semblà com si estigués esperant-me. I de sobte, sense donar temps a més,  ens deixà. 
Havia faltat el pensador, l´ntel.lectual, l´escriptor, l´assagista, el guia, el mestre, l´amic, més gran i més influent del País Valencià i, sense por a exagerar massa , diria que també de l´Estat Espanyol, al llarg del segle XX, que creà , des de Sueca, el seu pòble (“…entre residir en Barcelona o en Sueca, prefiero Sueca…porque és mi pueblo”) ,  una obra extraordinaria i vital iniciant el camí perque els valencians anaren despertant de la “ permanent somnolència digestiva” en que la mantenien des dels seus origes una classe valenciana localment dominant però alhora subalterna front el centralisme de Madrid. Per això, quan algú em pregunta qué és ser fusterià no dubte en contestar-li és la meua manera de ser valencià.

                                                                  Jaume Lloret

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada